วันพุธที่ 8 มกราคม พ.ศ. 2557

Carbon Black, คาร์บอนแบล็ก


คาร์บอนแบลก, Carbon Black

คาร์บอนแบลก คือ ผลผลิตจากน้ำมันชนิดหนัก เมื่อผสมกับยางจะให้คุณสมบัติทนต่อแรงเสียดทานและมีความยืดหยุ่นสูง คาร์บอนแบลก มีขนาดของเม็ดเท่ากันอย่างสม่ำเสมอ ปลอดการปนเปื้อน เมื่อนำไปเป็นวัตถุดิบในการผลิตยาง จะให้ผลผลิตที่มีคุณภาพสูงตรงตามความต้องการ

Carbon Black เป็นสีดำที่ผลิตจากการเผาน้ำมัน หรือ แก๊ส ให้ได้เขม่าสีดำ เพื่อใช้เป็นสีดำ ในกระบวนการต่างๆ ซึ่งมีคุณสมบัติพิเศษหลายประการ นอกจากการเป็นสี เราสามารถ แบ่งประเภทได้ดังนี้

    1.Lamp Black เป็นกระบวนการผลิตโดยการเผาน้ำมันหนักในยุคแรกๆ ซึ่งจะให้ particle size ของ Carbon Black ใหญ่ที่สุด

    2.Furnace Black คือการเผาน้ำมัน มีผลิตเยอะมากและนิยมใช้มากที่สุดในปัจจุบัน จะให้ Particle ที่ละเอียดขึ้น

    3.Gas Black ผลิตจากการเผาก๊าซธรรมชาติ ได้ขนาด particle ที่เล็กที่สุดและมีน้ำหนักเบาที่สุด

นอกจากนั้น ยังสามารถแบ่งแยกออกเป็นชนิดตามกระบวนการผลิตคือ

    1. Bead คือแบบอัดเป็นเม็ดขนาดเล็กทรงกลม เพื่อลดฝุ่นละอองในกระบวนการนำไปใช้เนื่องจากสีดำจะทำให้สถานที่ทำงานเปื้อนได้มากที่สุด ข้อดีคือ ลดฝุ่น ส่วนข้อเสียคือ กระจายตัวยาก

    2. Powder แบบฝุ่นผงปกติ ไม่ได้ผ่านกระบวนการทำเป็น Bead มีข้อเสียคือฟุ้งกระจายได้ง่าย ข้อดีคือกระจายตัวได้ง่ายกว่า

การใช้ประโยชน์ 

     Carbon Black ผลิตออกมาหลากหลายเกรด โดยแยกเกรดตาม  ขนาดของ particle size โครงสร้างของ particle และ สามารถนำมาใช้ประโยชน์ในหลาย Application ดังนี้

    1. ใช้เป็น Pigment Black คือใช้เป็นสีดำ ทั่วไปในงานพลาสติก งานพิมพ์ ใช้เกรดทั่วไป

    2. ใช้เป็น สีแต่ง Shade สีต่างๆ ในงาน Color matching ให้ได้สีตามต้องการ ใช้เกรดทั่วไปชนิด powder

    3. ใช้เป็นสีดำที่มีคุณสมบัติเป็น UV Absorber ในงานท่อ งาน Wire Cable  ใช้เกรด UV

    4. ใช้เป็น Filler ในงานยางรถยนต์ ใช้เกรด Rubber

    5. ใช้เป็นสีดำ ที่มีคุณสมบัติเป็น permanent Anti Static หรือ Conductive ในงาน Electric & Electronic part ต่างๆ ใช้เกรด conductive

คุณสมบัติของ carbon black ตามลักษณะโครงสร้าง

   1. โครงสร้างแบบ High Structure จะให้ Shade สีที่ไม่ดำสนิท เนื่องจากโครงสร้างเป็นสายโซ่ต่อกันยาวๆ จึงมีคุณสมบัติการเป็นตัวนำ เช่น Conductive Black

   2. โครงสร้างแบบ Low structure ให้ Shade สีที่ดำกว่า แต่คุณสมบัติการนำไฟฟ้าจะด้อยกว่า

คุณสมบัติของ carbon black ตามขนาด Particle

   1. Particle ใหญ่ ให้ Shade สีที่ดำน้อยกว่า ( Jetness ต่ำกว่า )

   2. Particle เล็ก ให้ Shade สีที่ดำมากกว่า ( Jetness สูงกว่า )

เขม่าดำ[1][2] (อังกฤษ: carbon black) เป็นสสารเกิดจากการเผาไหม้อย่างไม่สมบูรณ์ซึ่งผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียม เป็นต้นว่า น้ำมันดินที่เกิดจากการแตกโมเลกุลด้วยสารเร่งปฏิกิริยา น้ำมันถ่านหิน น้ำมันดินจากการแตกโมเลกุลของเอทิลีน และน้ำมันพืช โดยจัดเป็นเขม่าไร้รูปร่างรูปแบบหนึ่ง

Carbon black (subtypes are acetylene black, channel black, furnace black, lamp black and thermal black) is a material produced by the incomplete combustion of heavy petroleum products such as FCC tar, coal tar, ethylene cracking tar, and a small amount from vegetable oil. Carbon black is a form of paracrystalline carbon that has a high surface-area-to-volume ratio, albeit lower than that of activated carbon. It is dissimilar to soot in its much higher surface-area-to-volume ratio and significantly lower (negligible and non-bioavailable) PAH (polycyclic aromatic hydrocarbon) content. However, carbon black is widely used as a model compound for diesel soot for diesel oxidation experiments.[1] Carbon black is mainly used as a reinforcing filler in tires and other rubber products. In plastics, paints, and inks carbon black is used as a color pigment.

The current International Agency for Research on Cancer (IARC) evaluation is that, "Carbon black is possibly carcinogenic to humans (Group 2B)". Short-term exposure to high concentrations of carbon black dust may produce discomfort to the upper respiratory tract, through mechanical irritation.

Total production was around 8,100,000 metric tons (8,900,000 short tons) in 2006. The most common use (70%) of carbon black is as a pigment and reinforcing phase in automobile tires. Carbon black also helps conduct heat away from the tread and belt area of the tire, reducing thermal damage and increasing tire life. Carbon black particles are also employed in some radar absorbent materials and in photocopier and laser printer toner, and other inks and paints. The high tinting strength and stability of carbon black has also provided use in coloring of resins and films.  About 20% of world production goes into belts, hoses, and other non-tire rubber goods. The balance is mainly used as a pigment in inks, coatings and plastics. For example, it is added to polypropylene because it absorbs ultraviolet radiation, which otherwise causes the material to degrade. Carbon black from vegetable origin is used as a food coloring, in Europe known as additive E152. It is approved for use as additive 153(Carbon blacks or Vegetable carbon) in Australia and New Zealand[6] but has been banned in the USA. Carbon black has been used in various applications for electronics. As a good conductor of electricity, carbon black is used as a filler mixed in plastics, elastomer, films, adhesives, and paints.  Application of carbon black as an antistatic agent has provided uses as an additive for fuel caps and pipes for automobiles. Additionally, the colour pigment Carbon Black has been widely used in food and beverage packaging around the world for many years. You can find it used in multi-layer UHT milk bottles in the US, parts of Europe and Asia, and South Africa, and in items like microwavable meal trays and meat trays in New Zealand. Within Australasia the safe use of the colour pigment Carbon Black in packaging must comply with the requirements of either the EU or US packaging regulations and if any colourant is used it must meet European partial agreement AP(89)1. The Canadian Government’s assessment (an extensive review of Carbon Black) in 2011 concluded that Carbon Black should continue to be used in products – including food packaging for consumers – in Canada. This was because “in most consumer products carbon black is bound in a matrix and unavailable for exposure, for example as a pigment in plastics and rubbers” and “it is proposed that Carbon Black is not entering the environment in a quantity or concentrations or under conditions that constitute or may constitute a danger in Canada to human life or health.”  

There are strict guidelines available and in place to ensure employees who manufacture Carbon Black are not in a working environment where they are at risk of inhaling unsafe doses of Carbon Black in its raw form.

Reinforcing carbon blacks

The highest volume use of carbon black is as a reinforcing filler in rubber products, especially tires. While a pure gum vulcanizate of styrene-butadiene has a tensile strength of no more than 2.5 MPa, and almost nonexistent abrasion resistance, compounding it with 50% of its weight of carbon black improves its tensile strength and wear resistance as shown in the below table. It is used often in the Aerospace industry in elastomers for aircraft vibration control components such as engine mounts. Practically all rubber products where tensile and abrasion wear properties are crucial use carbon black, so they are black in color. Where physical properties are important but colors other than black are desired, such as white tennis shoes, precipitated or fumed silica has been used as a substitute for carbon black in reinforcing ability. Silica-based fillers are also gaining market share in automotive tires because they provide better trade-off for fuel efficiency and wet handling due to a lower rolling loss compared to carbon black-filled tires. Traditionally silica fillers had worse abrasion wear properties, but the technology has gradually improved to where they can match carbon black abrasion performance.

Pigment

Carbon black (Colour Index International, PBK-7) is the name of a common black pigment, traditionally produced from charring organic materials such as wood or bone. It appears black because it reflects very little light in the visible part of the spectrum, with an albedo near zero. The actual albedo varies depending on the source material and method of production. It is known by a variety of names, each of which reflects a traditional method for producing carbon black:

 Ivory black was traditionally produced by charring ivory or bones (see bone char).

 Vine black was traditionally produced by charring desiccated grape vines and stems.

 Lamp black was traditionally produced by collecting soot, also known as lampblack, from oil lamps.

Newer methods of producing carbon black have superseded these traditional sources, although some materials are still produced using traditional methods. For artisanal purposes, carbon black produced by any mean remains a commonly used item.

Surface chemistry

All carbon blacks have chemisorbed oxygen complexes (i.e., carboxylic, quinonic, lactonic, phenolic groups and others) on their surfaces to varying degrees depending on the conditions of manufacture. These surface oxygen groups are collectively referred to as volatile content. It is also known to be a non-conductive material due to its volatile content.

The coatings and inks industries prefer grades of carbon black that are acid oxidized. Acid is sprayed in high temperature dryers during the manufacturing process to change the inherent surface chemistry of the black. The amount of chemically-bonded oxygen on the surface area of the black is increased to enhance performance characteristics.

 

สอบถามข้อมูลเพิ่มเติมได้ที่ ฝ่ายขาย

Thai Poly Chemicals Co., Ltd.

บริษัท ไทยโพลีเคมิคอล จำกัด

ที่อยู่36/5 ม.9  แขวง/ตำบลนาดี  เขต/อำเภอเมืองสมุทรสาคร  จังหวัดสมุทรสาคร รหัสไปรษณีย์74000

Tel.: 034854888, 034496284

Fax.: 034854899, 034496285

Mobile: 0824504888, 0800160016

Website : www.thaipolychemicals.com

Email1 : thaipolychemicals@hotmail.com

Email2 : info@thaipolychemicals.com

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น